Wednesday, May 27, 2009

bismillahirrahmanirrahim.

hidup ini ujian , dan setiap yang wujud di alam ini adalah ujian kepada kita, kerana manusia itu diciptakan dengan akal,nafsu, perasaan dan fitrah. Dengan adanya nafsu , penciptaan jantina yang berlainan menjadi ujian buat kita , udara yang disedut dalam setiap nafas , makanan , pakaian , ilmu yang kita miliki ,wang , tubuh badan, semuanya menjadi ujian buat kita, sama ada untuk melakukan ketaatan atau kemungkara dengan segala yang telah diciptakan . Namun , Allah itu maha pengasih, diutuskanNya rasul yang mebawa ajaran dan panduan dalam menempuhi hidup ini , ajaran yang benar semestinya, ajaran yang diredai dan diiktiraf olehNya ,ajaran yang datangnya dari Dia yang maha sempurna.

Bersabarlah dengan setiap ujian yang diberikan sementara kesabaran kita itu masih punya nilai , nilai yang menjadi bekalan keakhirat . Sesungguhnya , di akhirat kelak , jika kita di azab , tiada bezanya jika kita bersabar atau tidak bersabar dengan azab yang disediakan . Firman Allah :

" Masuklah kamu kedalamnya, maka sama ada kamu bersabar(menanggung azabnya) atau tidak bersabar, sama sahaja(tidak ada faedahnya) kepada kamu. Kamu tidak dibalas melainkan dengan apa yang telah kamu kerjakan "
(At-Tur , ayat 16)

Kesabaran dan ketaqwaan itu semestinya mendapat ganjaran yang penuh nikmat dari Dia yang Maha Kaya, Dia yang memiliki segalanya.

" Sesungguhnya orang yang bertaqwa ditempatkan di dalam syurga dan nikmat kesenanagn "
(At-Tur, 17)

dan banyak lagi nikmat yang diperihalkan dalam surah ini. Sebenarnya, terasa amat berat untuk menulis artikel ni , kerana tidak yakin diri ini dapat melakukan sepertimana yang ditulis , kerana sabar itu bukanlah sesuatu yang mudah, sesuatu yang amat tinggi nilainya semestinya bukan mudah untuk dipraktikkan dalan kehidupan ini.

No comments: